کودکان مادران مبتلا به دیابت بارداری و پره اکلامپسی در معرض خطر BMI بالاتر قرار دارند

 22ژانویه 2020 - چاقی کودکان یک مشکل رو به رشد در بسیار از مناطق جهان است. برای کودکان، در صورتی که BMI یا نمایه ی توده ی بدنی بین صدک 85 و صدک 95 باشد، کودک در معرض خطر اضافه وزن است و در صورتی که این شاخص برابر با صدک 95 یا بیش از صدک 95 باشد، دچار چاقی می باشد. به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، 18.5 درصد از کودکان بین سنین 2 تا 19 سال، دارای نمایه توده ی بدنی معرف چاقی هستند.

رژیم غذایی، ورزش و ژنتیک عوامل خطر آشنا برای چاقی کودکان هستند. یونگلین ملیسا هوانگ ، دانشجوی دکتری مرکز فارغ التحصیلان CUNY، و نویسنده اصلی این مقاله گفت: ریشه های قبل از تولد نیز نقش ایفا می کنند، اما هنوز مورد تفسیر قرار نمی گیرند. این مطالعه جدید ارتباط بین اختلالات متابولیک متعدد در زنان باردار و BMI فرزندانشان در مراحل بعدی زندگی را نشان می دهد.

این مطالعه درArchives of Gynecology and Obstetrics منتشر گردید. در این مطالعه که در آزمایشگاه مرکز فارغ التحصیلان، به رهبری پرفسور یوکو نومورا استاد دانشگاه روانشناسی دانشگاهCUNY  انجام شده است، تاثیر شرایط بارداری بر چاقی کودکان بررسی شد. محققان دریافتند که وقتی یک مادر هم دیابت حاملگی و هم پره اکلامپسی را تجربه می کند، کودک او وارد مسیری از رشد می شود که منجر به افزایش خطر ابتلا به BMI بالا در دوران کودکی در طول زمان می گردد.

یونگلین ملیسا هوانگ گفت: والدین آینده نگر ممکن است با درک بهتر اثرات دیابت حاملگی و پره اکلامپسی بر فرزندشان، از یافته های ما بهره مند شوند. این یافته ها می تواند برای زنان باردار و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آنها انگیزه ی بیشتری ایجاد کند تا از نزدیک با هم برای مدیریت و درمان این شرایط در دوران بارداری تلاش کنند تا بتوانند هم به ایمنی مادر و هم به سلامتی طولانی مدت کودک کمک کنند.

محققان گفتند: نتایج این تحقیق همچنین باید ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را به هماهنگی مراقبت از مادران و کودکانی که این شرایط دوگانه را برای یک دوره طولانی تر بعد از تولد تجربه می کنند، تشویق کند.

پرفسور یوکو نومورا گفت: متخصصین زنان و زایمان و ماماها در مدیریت دیابت حاملگی و پره اکلامپسی تجربه دارند اما آنها مراقبت از کودکان را ارائه نمی دهند تا به کاهش خطر چاقی آنها کمک کنند. هماهنگی بین متخصصین زنان و زایمان، و متخصصین غدد کودکان می تواند به جلوگیری از چاقی کودکان کمک کند.

هنگامی که یک زن باردار مبتلا به دیابت حاملگی است، هورمونی که توسط جفت تولید می شود، بدن را از استفاده ی موثر از انسولین باز می دارد و باعث افزایش قند خون می شود. پره اکلامپسی یک عارضه جدی و بالقوه خطرناک برای زندگی است که در آن مادر فشار خون بالا را تجربه می کند و اغلب به کلیه ها یا کبد او آسیب وارد می شود.

نومورا و گروهش قبلاً ارتباط دیابت حاملگی و پره اکلامپسی را به طور مستقل با BMI کودکان مطالعه کرده اند. در مطالعه ی جدید، این تیم بهمراه دکتر دانیل دبلیو اسکوپسکی، رئیس گروه زنان و زایمان در New York Presbyterian Queens، به بررسی اتفاقاتی پرداختند که هنگام ابتلای یک مادر باردار به هر دوی این شرایط به طور همزمان، رخ می دهند زیرا این دو بیماری نسبتاً شایع هستند و اغلب با هم در یک زن باردار ایجاد می شوند. این تیم فرزندان 356 مادر را از 18 تا 72 ماهگی تحت نظر قرار داد.

نتایج نشان داد که ترکیبی از دیابت حاملگی و پره اکلامپسی در دوران بارداری مخصوصاً در ایجادBMI  بالا در دوران کودکی بیشتر از هر شرایط دیگری، مؤثر است. محققان همچنین با تأیید یافته های قبلی، دریافتند که کودکانی که از مادرانی متولد شده اند که تنها یکی از این شرایط را دارند، نیز در معرض خطر BMI بالاتر هستند، گرچه این روند برای دیابت بارداری به تنهایی چندان قوی نبود.

این یافته های اولیه زمینه ساز مطالعات آینده برای کشف بیشتر این اثرات در  نمونه های بزرگتر است.

منبع:

Archives of Gynecology and Obstetrics. doi.org/10.1007/s00404-020-05436-2.

https://www.news-medical.net/news/20200122/Children-born-to-mothers-with-gestational-diabetes-and-preeclampsia-at-risk-for-higher-BMI.aspx